Żłobek Miejski w Przasnyszu powstał na mocy Uchwały NR XLVIII/379/2018 RADY MIEJSKIEJ W PRZASNYSZU z dnia 26 kwietnia 2018 r. w sprawie utworzenia Żłobka Miejskiego, dla którego organem prowadzącym jest Gmina Miasto Przasnysz oraz nadania mu statutu. Opieka w placówce jest sprawowana nad dziećmi w wieku od ukończenia 20 tygodnia życia do lat 3.
Misją Żłobka Miejskiego w Przasnyszu jest:
1. Zapewnienie dziecku opieki w warunkach bytowych zbliżonych do warunków domowych,
2. Zagwarantowanie dziecku właściwej opieki pielęgnacyjnej oraz edukacyjnej, poprzez prowadzenie zajęć zabawowych z elementami edukacji, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka,
3. Prowadzenie zajęć opiekuńczo - wychowawczych i edukacyjnych, uwzględniających rozwój psychomotoryczny dziecka, właściwych do wieku dziecka,
4. Wspomaganie indywidualne rozwoju dziecka oraz wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych - ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności.
5. Żłobek zapewnia opiekę pielęgnacyjną i wychowawczą nad dziećmi, odpowiednio do ich potrzeb.
Żłobek również gwarantuje przebywającym w nim dzieciom wyżywienie zgodne z wymaganiami dla danej grupy wiekowej wynikającymi z aktualnych norm żywienia dla populacji polskiej, opracowywanych przez Instytut Żywności i Żywienia im. prof. dra med. Aleksandra Szczygła w Warszawie.
Plan roczny Żłobka Miejskiego w Przasnyszu
Ogólne cele zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych
Cele opiekuńczo- wychowawcze:
1. Zapewnienie dziecku miłości i poczucia bezpieczeństwa poprzez stworzenie mu warunków bytowych zbliżonych do warunków domowych
2. Współdziałanie z rodzicami w trosce o jednolite oddziaływanie wychowawcze wobec dziecka
3. Zaspokojenie potrzeb fizjologicznych dziecka
4. Kształtowanie u dziecka czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych
5. Kształtowanie u dziecka umiejętności społecznych, wdrażanie go do reguł współżycia w grupie
6. Kształtowanie postawy prozdrowotnej (właściwe odżywianie, sprawność fizyczna) i proekologicznej
7. Zapewnieniu opieki i wspomaganiu rozwoju dziecka w przyjaznym bezpiecznym i zdrowym środowisku,
8. Uwzględnianiu indywidualnych potrzeb dziecka, trosce o zapewnienie równych szans, umacnianiu wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu,
9. Stwarzaniu warunków do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągania celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie,
10. Rozwijaniu wrażliwości moralnej,
11. Kształtowaniu umiejętności obserwacji, ułatwianiu rozumienia zjawisk zachodzących w otoczeniu dziecka - społecznym, kulturowym i przyrodniczym,
12. Rozbudzaniu ciekawości poznawczej, zachęcaniu do aktywności badawczej i wyrażania własnych myśli i przeżyć,
13. Rozwijaniu wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej, ruchowej,
14. Zapewnieniu warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, bezpiecznego postępowania i zachowań prozdrowotnych.
Cele edukacyjne
1. Wspomaganie rozwoju mowy poprzez ćwiczenia ortofoniczne i poszerzanie zasobu słów, pojęć
2. Kształtowanie rozwoju umysłowego poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych
3. Wspieranie w rozwoju intelektualnym dziecka poprzez edukację matematyczną i rozumienie otaczającego je świata
4. Wychowanie dziecka przez sztukę: dziecko tworzy różne formy plastyczne, uczestniczy w zajęciach umuzykalniających, dziecko widzem i aktorem
5. Doskonalenie sprawności manualnej i motorycznej u dziecka poprzez ćwiczenia usprawniające dużą i małą motorykę.
Plan opracowany został w oparciu o:
- wnioski i propozycje opiekunów grup,
- diagnozę potrzeb i zainteresowań dzieci,- oczekiwania rodziców wobec żłobka,
- ustawę z dnia 4 lutego 2011 o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.
ZADANIE |
SPOSóB REALIZACJI |
CEL |
TERMIN |
Adaptacja dziecka w żłobku |
- Obserwacja dzieci w czasie zajęć oraz zabaw. - Założenie kart obserwacji dziecka. - Czerpanie informacji o dziecku z rozmów z rodzicami oraz karty zgłoszenia. - topniowe wydłużanie czasu pobytu dziecka w żłobku. - óżnorodne zabawy integracyjne z dziećmi. |
Poznanie dzieci oraz ich środowiska Zaklimatyzowanie się dziecka w żłobku. |
Wrzesień |
Współpraca z rodzicami |
- Zebrania z rodzicami - organizacyjne zebranie z dyrektorem oraz opiekunkami, zapoznanie, przedstawienie oczekiwań obu stron, przekazanie informacji. - szczegółowe zebranie z opiekunami - omówienie spraw bieżących. - indywidualne codzienne kontakty i rozmowy z rodzicami podczas wydawania dzieci |
Poznanie dzieci oraz ich środowiska. Poznanie oczekiwań rodziców. Zachęcenie do czynnej współpracy rodziców z Żłobkiem oraz jego pracownikami. Nawiązanie partnerskich stosunków z rodzinami dzieci uczęszczającymi do żłobka. |
Wrzesień
Cały rok |
Rozwój społeczny |
- Nawiązywanie kontaktu werbalnego i pozawerbalnego z dziećmi oraz opiekunkami. - Rozwiązywanie konfliktów dziecięcych. - Kształtowanie życzliwych postaw wobec innych. - Wyrabianie odpowiedniego wzorca zachowania. - tworzenie przyjaznej, spokojnej atmosfery poprzez bliski i indywidualny kontakt z dziećmi. - kształtowanie nawyków kulturalno - grzecznościowych |
Uspołecznienie dzieci. Zachęcenie do nawiązywania kontaktów z rówieśnikami. |
Cały rok |
Kształtowanie czynności samoobsługowych oraz utrwalenie nawyków higienicznych |
- nbsp; Utrwalanie odpowiedniego zachowania się podczas posiłków - Nauka oraz utrwalanie samodzielnego spożywania posiłków oraz napojów. - Zachęcanie do samodzielnego korzystania z nocników lub sedesów. - Zachęcanie do sygnalizowania swoich potrzeb fizjologicznych. - Próby samodzielnego ubierania się. - Wyrabianie nawyku mycia rączek. |
Kształtowanie i doskonalenie czynności samoobsługowych i nawyków higienicznych. |
Cały rok |
Kształtowanie sprawności fizycznej |
- Doskonalenie umiejętności chodzenia i biegania. - Kształtowanie równowagi, eliminowanie wad postawy i płaskostopia. - Rozwijanie prawidłowej sylwetki całego ciała dziecka. - Praca nad kształtowaniem umiejętności ruchowo - naśladowczych. - Codzienna poranna gimnastyka. - Ćwiczenia ruchowe oraz taneczne w ciągu dnia. - Ćwiczenia relaksacyjne. - Zawody sportowe. |
Rozwój dużej motoryki u dzieci. Zachęcenie do aktywnego spędzania czasu w żłobku. Rozwijanie świadomości zdrowotnej. |
Cały rok |
Odkrywanie i rozwijanie muzycznych zdolności dziecka |
- Organizowanie zajęć muzycznych przez opiekunów - Organizowanie zajęć wokalnych przez opiekunów (śpiewanie z dziećmi oraz ćwiczenia dykcyjne) - Śpiewanie kołysanek przed snem. - Wyciszanie dzieci poprzez odtwarzanie muzyki klasycznej. - Zajęcia rytmiczne - Powtarzanie rytmu poprzez wyklaskiwanie oraz wystukiwanie - Marsz w rytm muzyki. - Zajęcia z instrumentami muzycznymi. |
Uwrażliwienie oraz umuzykalnienie dzieci. Kształtowanie wrażliwości ruchowo - umuzykalniającej. |
Cały rok |
Rozwijanie wyobraźni oraz kształtowanie osobowości poprzez obcowanie z książką |
- Czytanie oraz opowiadanie bajek przez opiekunów. - Czytanie bajek podczas usypiania dzieci. - Zabawy dowolne z książkami. - Zapoznawanie dzieci z funkcjonowaniem biblioteki oraz prezentacja książeczek różnego rodzaju |
Zachęcanie dzieci oraz rodziców do częstego obcowania z książką. |
Cały rok |
Rozwijanie mowy i myślenia |
- Ćwiczenia artykulacyjne oraz dźwiękonaśladowcze wykonywane w grupach. - Wykonywanie ćwiczeń oddechowych. - Dawanie odpowiedniego wzorca poprawnej mowy. - Zachęcanie dzieci do werbalnego i poprawnego komunikowania się. - Nauka prostych wierszyków i piosenek |
Usprawnianie narządów Artykulacyjnych. Kształtowanie mowy dzieci. |
Cały rok |
Rozwijanie sensomotoryki |
- Codzienne zabawy w nawlekanie, mieszanie, dopasowywanie. - Szeregowanie klocków, budowanie konstrukcji przestrzennych. - Rysowanie, malowanie, wydzieranie, lepienie i inne zabawy plastyczne. |
Kształtowanie koordynacji wzrokowo - ruchowej. Doskonalenie umiejętności łączenia i dopasowywania. Usprawnianie ruchów ręki. |
Cały rok |
Uroczystości i imprezy okolicznościowe |
Dziś są moje urodzinki Powitanie Jesieni - Dzień Pomarańczowy Dzień Chłopaka Dzień czystych rączek Pasowanie na starszego Żłobkowicza Międzynarodowy Pluszowego Misia Spotkanie z Mikołajem Powitanie Zimy - Dzień Biały Spotkanie opłatkowe Dzień Babci i Dziadka Bal karnawałowy Walentynki - Dzień Czerwony Dzień Kobiet Powitanie Wiosny - Dzień Zielony Śniadanie Wielkanocne Międzynarodowy Dzień Ziemi Kocham Cię Polsko Dzień Strażaka Dzień Rodziny Powitanie Lata - Dzień Żółty Pożegnanie Starszaków |
Stworzenie okazji do wyzwalania różnorodnej aktywności dziecięcej. Umożliwienie dzieciom ukazania swoich umiejętności, zdolności i talentów. Stworzenie sytuacji, aby dziecko znalazło dla siebie taki obszar działania, w którym czuje się mocne, pewne. |
Cały rok
Wrzesień Wrzesień Wrzesień Październik
Październik
Październik
Grudzień
Grudzień Grudzień Styczeń
Luty Luty
Marzec Marzec
Kwiecień
Kwiecień Maj Maj
Czerwiec
Czerwiec
|
Metody pracy
Podczas zajęć edukacyjnych bazujemy na elementach następujących metod pracy z dziećmi:
- RUCHU ROZWIJAJĄCEGO W. SHERBORNE
Główną ideą tej metody jest posługiwanie się ruchem, jako narzędziem wspomagającym rozwój psychoruchowy dziecka oraz terapii zaburzeń rozwoju. Podstawowe założenia tej metody, to: rozwijanie przez ruch świadomości własnego ciała i usprawniania ruchowego, świadomości przestrzeni i działania w niej, dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu. Ma to na celu stworzenie dziecku okazji do poznania własnego ciała, usprawnienia motoryki, poczucia swojej siły, sprawności i możliwości ruchowych poprzez: dotyk i ruch oraz wzajemne relacje fizyczne i emocjonalne.
- EKSPRESJI RUCHOWEJ C. ORFFA
Metoda pozwala na rozwijanie kultury fizycznej dziecka w ścisłej korelacji z kulturą rytmiczno-muzyczną oraz kulturą słowa. Nawiązuje do tradycyjnych, zanikających we współczesnych czasach form zabaw, ćwiczeń i muzyki. Charakterystyczną cechą metody jest powiązanie muzyki z ruchem.
- WIELOZMYSŁOWEGO ODDZIAŁYWANIA NA JEDNOSTKĘ
Dowiedziono, że każdy człowiek lepiej przyswaja nową wiedzę o świecie, jeśli zostaje ona przekazana w sposób wykorzystujący naraz jak największą ilość zmysłów. Dzięki temu dzieci mają możliwość całościowego poznania świata, wykorzystując, zdobyte na zajęciach, wielozmysłowe doświadczania.
- PEDAGOGIKA ZABAWY KLANZA
Metoda polega na wykorzystaniu w procesie dydaktyczno-wychowawczym różnego rodzaju pląsów, zabaw muzyczno-ruchowych, tańców ludowych w celu integracji dzieci. Uczy ona współdziałania w grupie, wyzwala aktywność, pobudza dzieci do ekspresji muzyczno-ruchowej.
- DOBREGO STARTU M. BOGDANOWICZ
To metoda której celem jest wspomaganie rozwoju psychoruchowego dzieci, służy do aktywizowania rozwoju funkcji psychomotorycznych i ich integracji oraz korygowania zaburzeń tego rozwoju, co stwarza warunki prawidłowego procesu uczenia się.
- MALOWANIA DZIESIĘCIOMA PALCAMI
Twórczynią metody malowania palcami jest pedagog R.F.Show.
Walory tej metody to: pomoc w pokonywaniu lęku, uwolnienie się od zahamowań, wzmocnienie wiary we własne siły, pobudzanie ekspresji fantastycznej. Metoda ta oprócz cennych walorów terapeutycznych, ma również wartości diagnostyczne. Pozwala również na dowolną ekspresję twórczą.